Activiteiten

Bloemschikkingen stille week 2025

Witte Donderdag

WITTE DONDERDAG

Water draagt de madeliefjes, klein en eenvoudig, levend water, bron van genade en vreugde.
Het kruis staat in het midden van een grote schaal, in water dat schoon wast, water dat leven geeft. In het water drijven madeliefjes, bloemen die de eenvoud symboliseren. Langs het kruis klimt een witte klimplant naar boven. Symbool van liefde en vreugde.

In veel gemeenten wordt nu avondmaal gevierd, in een dankbaar gedenken hoe Jezus in deze nacht voor Zijn dood Pesach vierde met zijn leerlingen. Brood en wijn. We lezen over de voetwassing: water, een handdoek. Jezus die voorgaat in dienen. Niet vanuit een slaafse houding, maar wetende dat Hem alle macht gegeven was. Dienen vanuit kracht, vanuit overvloed. De lezing uit Johannes 14 bestaat uit de woorden die Jezus sprak tijdens dat laatste avondmaal, die bijzondere Pesachviering. Dan gaat het over liefhebben. En over een Trooster die komen zal, de Heilige Geest. Zo zal Jezus aanwezig zijn onder ons. Hij geeft zichzelf en leert hun de liefde. Langs die weg worden zij nieuwe mensen.

Goede Vrijdag

GOEDE VRIJDAG

Het kruis ligt op de stenen. Een liggend kruis zodat we het goed kunnen zien en ons hoofd moeten bui-gen. Tussen de stenen bloeien rode anemonen dir het lijden symboliseren. Rood, de kleur van pijn en verdriet.
Bloemen gekleurd, door het bloed dat vloeit, anemoon corona het goede gekroond

Stille Zaterdag

STILLE ZATERDAG

graf, dood, opgewekt.
De stilte van het graf. De dood. De rauwe rouw. Vele vrouwen kijken toe. Een rijk man stelt zijn graf beschikbaar, en zorgvuldig wordt Jezus te ruste gelegd. Toch is de rust niet weergekeerd in Jeruzalem. Pilatus wordt opnieuw lastiggevallen door de Joodse leiders. -Zet bewakers bij het graf, want er gaat een verhaal rond, de bedrieger heeft gezegd dat hij na drie dagen zal worden opgewekt- je weet maar nooit wat zijn volgelingen zullen doen. Dood is dood en dat moet gegarandeerd worden. Een steen. Soldaten. Intussen klinkt op Stille Zaterdag al de paasboodschap: “Hij is opgewekt!” en in de paasnacht klinken en jubelen we het uit: Hij Leeft!


Op de stille zaterdag ligt een zwarte doek over de schikking zodat we nog niet kunnen zien dat wat komt. We worden stil. In de paasnacht wordt de doek verwijderd zodat Pasen zichtbaar wordt.


Dat wat komen gaat, is zichtbaar, als een lentetuin in het donker.

1e paasdag 1

PAASMORGEN

Het kruis staat rechtop in een bloeiende lentetuin vol met witte bloemen. Tuin van licht, tuin van vreugde.
Prachtige bloemen, lentebodes, tekenen van een nieuw begin, een nieuwe wereld

1e paasdag 2

Bloemschikkingen 40 dagen-tijd 2025

 40 dagen 1

De kernwoorden zijn : beproeving, keuze, Gods Woord

De eerste zondag in de lijdenstijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn.
Jezus wordt uit alle macht aangevallen door zijn tegenstander, de grote beduvelaar en leugenaar vanaf het begin.
'Het kan ook anders, je hoeft niet per se de weg van het kruis te gaan', lijkt hij te zeggen.
Macht, roem, snel succes: zo kan het ook. Jezus zegt nee.
Met een beroep op Gods woord, op Gods beloften.
De duivel moet wel alles uit de kast halen, de hele wereld: hier staat veel op het spel.
Bij ons heeft hij meestal minder nodig om ons van het rechte pad en onze roeping af te brengen.
Het is een spannende tweesprong, Jezus kiest de weg van de Vader, de weg van zijn roeping:
op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel deze wereld.


De schikking

Vanaf deze eerste zondag gebruiken we aarde.
Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven.
De lijnen van het kruis worden versterkt door rode takken verticaal en groene takken horizontaal op het kruis te binden.
De takken symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke,
de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde.
Groen is de kleur van de toekomst

Woorden bij de schikking

Rode takken verbinden
door het genadekruis
de groene takken van de toekomst

 40 dagen 2  2e lijdenszondag

Kernwoorden: glorie, licht, Jezus

Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal.
De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht : de verschijning van Mozes en Elia.
Het is allemaal bedoeld als een bemoediging onderweg.
Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis.
De leerlingen worden intussen nogmaals herinnerd aan wie Jezus is: mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!

Uitleg schikking

Het kruis is iets meer naar boven geschoven. Op de aarde staan 3 witte hyacinten ( verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia), symbool van de heerlijkheid van God

 40 dagen 3

3e lijdenszondag

Kernwoorden : genade, geduld

Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat mensen overkomt?
Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus
Jezus geeft geen gemakkelijk antwoord op die vraag.
Hij zegt niet: die mensen waren onschuldig, net als jullie.
Zijn antwoord is eerder : àlle mensen staan schuldig tegenover God, jullie net zo goed.
We schieten tekort. Meteen daarop verteld Hij de gelijkenis van de vijgeboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgeboom een kans.
God is genadig en geduldig.
Intussen worden wij opgeroepen tot inkeer/bekering en vruchtdragen.
Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.

De schikking

Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol.
Een tak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap 'we schieten tekort' te versterken.
Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.

Woorden bij de schikking

Tak zonder vrucht
kale tak
met de belofte voor leven
geduldig wachten

 40 dagen 4

 4e lijdenszondag

Kernwoorden : feest, verloren en gevonden, uitnodiging

De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie : over honderd schapen, tien penningen en twee zonen.
Bij de schapen en de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet.
De zoon gaat, en de vader laat hem gaan.
Er is wel voorgesteld om deze gelijkenis 'de gelijkenis van de wachtende vader' te noemen.
de vader wacht, actief, op de uitkijk, want hij ziet de zoon al van verre komen.
Deze wordt met vreugde binnengehaald.
De oudste zoon, die niet blij is, blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies verloren?
Jezus vertelt deze gelijkenissen aan de farizeeen en de schriftgeleerden die buiten mopperen als Jezus eet met tollenaars en zondaars.
Zij zijn als de oudste zoon die buitenstaat, maar net zo goed als de jongste die van harte welkom is bij de vader.
We weten de afloop niet. De uitnodiging is er wel: kom, vier feest, wees blij: je broer is 'als nieuw'!


De schikking

Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol.
Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet.
Aan de horizontale tak van het kruis is een slinger van judaspenningen en wol gehangen, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld.


Woorden bij de schikking

Aarde bevolkt door schapen
bloemen die niemand vergeten

 40 dagen 5

5e lijdenszondag

Kernwoorden : struikelen, hoeksteen, oordeel

En weer verteld Jezus een gelijkenis aan de gemeente.
Over een wijnbouwer die op reis gaat en de wijngaard verpacht.
Over pachters, die de opbrengst voor zichzelf houden en de knechten mishandelen.
Uiteindelijk doden ze de zoon, de erfgenaam. Wat zal de eigenaar doen?
De wijnbouwers doden en de wijngaard aan iemand anders geven?
'Dat nooit', roepen de mensen die kennelijk meteen begrijpen waar het over gaat: God die zijn volk loslaat.
Het is kennelijk niet simpel of vanzelfsprekend om je toe te vertrouwen aan Jezus als de Zoon.
Het is een struikelsteen.
 De farizeeën en schriftgeleerden snappen het onmiddelijk en willen Jezus grijpen.
Maar het is nog niet zover....
Dit verhaal zet de mensen niet in een mooi licht.
We willen ons kennelijk niet laten storen door God.
God heeft recht op ons. Alles wat we zijn, hebben en kunnen, hebben we aan Hem te danken.
Geven we Hem waar Hij recht op heeft?
Alleen zo word ons leven nieuw.

schikking

De hoeksteen, de rots die het fundament kan zijn, staat centraal in de schikking.
Het kruis staat rechtop en de stenen, de hoekstenen, komen eromheen.
Tussen de stenen staat een vaas met daarin een bloeiende tak als verwijzing naar een nieuw leven.

Woorden bij de schikking

Het stenen fundament
is als vruchtbare grond
voor takken die vrucht gaan dragen.

 40 dagen 6  6e Lijdenszondag

Kernwoorden: brood, wijn, deelgenoot

In deze Veertigdagentijd cyclus staat vandaag het Avondmaal centraal, wat wij op Witte Donderdag vieren. Vandaar deze schikking.

Het laatste avondmaal, de Pesachmaaltijd waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed, Ik geef mezelf  aan jullie.
Intussen is Judas al bezig om Hem te verraden en lezen we in vers 56 dat Petrus wordt aangesproken: jij hoort bij Hem! Maar Petrus zal ontkennen, tot drie keer toe.
Jezus geeft zichzelf tot het uiterste. De leerlingen laten het afweten.
Dat hoort ook bij de voorbereiding op het paasfeest: we kijken in de spiegel, we komen tekort.
Maar God blijft trouw aan ons. We krijgen telkens weer een nieuwe kans. Als nieuw!

Schikking

Op deze palmzondag staat Pesach centraal, de maaltijd van de Heer die wij vieren met brood (aren) en wijn (druiven).
Verse palmtakjes staan aan de voet van het kruis als verwijzing naar de toekomst die komen gaat.

Woorden bij de schikking

Broodaren en wijndruiven
genadetekenen bij het kruis
juichende palmtakken
hosanna!

Bloemschikking bidstond 2025

Afbeelding van WhatsApp op 2025 03 14 om 15.17.27 36922c61 

Kernwoorden: vragen, vriend/vader, Geest

Bidden is geen vanzelfsprekende bezigheid.
Veel mensen worstelen ermee. De leerlingen ook.
Ze zien Jezus bidden en denken: dat willen wij ook, leer het ons!
Jezus geeft hun het Onze Vader, en al eeuwenlang bidt de kerk dat gebed.
Vervolgens verteld Jezus dat we, als we bidden, iets vragen aan een vriend, aan een vader.
Het gaat om een intieme relatie van vertrouwen. We bidden en God geeft.
Niet ons verlanglijstje. Wel wat we nodig hebben, onze dagelijkse leefkost en bovenal: de heilige Geest die ons bijstaat, troost, bemoedigt en de weg wijst.
'Kom Schepper Geest'. Zo bidden we op Biddag voor alles wat ons bezighoud, het werk van onze handen, een toekomst voor onszelf en onze aarde.

Uitleg schikking
Bij het kruis staan rode tulpen. De tulp staat symbool voor het gebed door de vorm van de bloem.
Rood verwijst naar de heilige Geest, die ons bijstaat en de weg wijst.
In de aarde zijn rode bessen gestoken.

Woorden bij de schikking
Tulpen als gevouwen handen
in gebed
om te leven
vanuit de heilige Geest

Advents en kerst bloemschikkingen 2024

In Lucas 21 worden we aangespoord en gevraagd ons leven op zijn tweede komst af te stemmen: richt je hoofd op en hefje hoofd. Hoe? Jezus roept ons op om waakzaam te zijn en onophoudelijk te bidden. Dan ben je in Hem geborgen en kun je je hoofd omhoog richten.

In de schikking is de ontvangende lijn onder aan de kandelaar bevestigd. In de ontvangende lijn liggen takken met knoppen en bessen.
De kaars is boven op de kaarsenstandaard geplaatst. Doordat er een ontvangende lijn verbonden is aan de kandelaar ontstaat er een silhouet  van het anker.
Het anker is het symbool van de hoop.

 

MEDITATIEVE TEKST

Zoals de knoppen
reikhalzend uitzien
naar het juiste moment
zo mogen ook wij waakzaam zijn
om het licht te ontvangen

advent 1

Voorbereidingen  treffen

Het is goed om je voor te bereiden op dat wat komt.
Want zo zet je jezelf op de weg van het goede leven.
Dat is een weg die recht is in plaats van krom en effen in plaats van hobbelig.
Over zo´n weg kun je dus vrij uit lopen.

De schikking

De ontvangende lijn is iets naar boven geschoven.
Onder de ontvangende lijn zijn verse rechte en kronkelige takken bevestigd.

 advent 24

Thema : vruchten van de Geest

Hoe ziet bekering er concreet uit? De tekst zegt: breng dan vruchten voort, de bekering waardig. Leer te delen, zoek een levenstijl die past bij de komst van Jezus.
Hij zal jullie dopen met de Heilige Geest en met vuur.


De schikking

De ontvangende lijn is iets naar boven geschoven, weer iets dichter naar het licht.
In de ontvangende lijn zijn vruchten neergelegd, druiven, noten,kastanjes etc. Allerhande vruchten, een grote diversiteit. De Geest kan oo vele manieren doorwerken in de mens.

Meditatieve tekst

Het licht verwachten is
leven in het licht
waar bloemen bloeien
vruchten groeien
toekomstig licht.

 advent 3
 

Thema :het kind dat zal komen

De lofzang van Maria is een profetische zang, waarbij God de nederige verhoogt, barmhartig is, en mensen overlaadt met gaven.
Rijken en heersers delven het onderspit.
Een kind zal komen, een licht in de wereld.

De schikking

De ontvangende lijn is naar boven geschoven, dicht bij  het licht.
In de ontvangende lijn liggen twee amaryllisbollen, de bloem is diep verborgen in de bol.
De twee bollen symboliseren Maria en Elizabeth.

Meditatieve tekst

Verborgen leven
om te ontvangen
als licht in de wereld
vol verlangen.

 advent 4
 

Thema : licht

De lezing uit Johannes 1 is best abstract, over het Woord dat vlees werd.
God zelf werd een kwetsbaar mens.
Een kind, zoals ook wij eens kind waren.
Een nieuw mensenleven, gekomen om ons licht te brengen, hoop en toekomst.

De schikking:

De ontvangende lijn is naar boven geschoven, hoger kan niet meer, dichtbij het licht.
In de ontvangende lijn zijn lichte materialen gelegd: bessen, vruchten, bloemen en schaduwplantjes.
Allemaal lichtgekleurde plantaardige materialen.

Meditatieve tekst:

Ontvangen licht
verbeeld in bloemen, vruchten
vol zaden
om te leven
licht in de toekomst.

 kerst 2024

Copyright © 2021. Protestantse gemeente Burum/Munnekezijl/Warfstermolen

Alle Rechten Voorbehouden.